Tantvarning...

20110928006 (MMS)

05:45...

Det känns lite orimligt att sitta med kaffekoppen såhär dags en söndag men idag blir det en tripp till Ullared!

färdig...

Eller snarare, hemtentan är inskickad...
Eller jo, jag är färdig också. Som i helt slut. Tur att det är några lediga dagar innan jag behöver tänka igen.
Efter en veckas grubblande, raderande, mer grubblande över vad som egentligen efterfrågas, ännu lite mer raderande och på det lite fastkörning, en hel omstart och så lite avslutande panikskrivande så är den alltså inskickad. Skönt. Tror jag. Jag kan iaf inte göra mer åt saken nu men känslan är att går det här vägen så bör jag göra något i gengäld. Typ sluta röka. Eller köpa en trisslott...

kloka ord från en björn med en liten, liten hjärna...

"Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar."

total förvirring...

Har fått instruktionen till hemtentan.
Total förvirring.
Taxonomi.
...

minisemester...

Det blev inte mycket till semester i somras eftersom jag jobbade hela tiden. Mina lediga dagar var dessutom de dagar då solen behagade gömma sig bakom skapligt mörka regnmoln (misstänker skarpt att de som hade semester planerade sina strandbesök efter mitt schema...) så det blev inte så värst många utflykter. Då det var rätt skönt att redan innan sommaren ha bestämt att det skulle bli en helgtripp till Stockholm under hösten för mig och grabbarna som lite kompensation.

I fredags var det så dags och vi blev inskjutsade till Linköping för att ta tåget därifrån till huvudstaden! Tåg har ju en förmåga att bli lite sena och vårt tåg var minsann inget undantag, lite drygt 1½ timma efter beräknad avgångstid var vi på väg men då hade vi å andra sidan hunnit äta våra medhavda mackor i lugn och ro i solen på perongen! :-D

Utan ytterligare förseningar så kom vi fram och letade oss fram till vårt hotell, Hotell Kung Carl som definitivt kan rekommenderas så länge man inte är otroligt lättväckt med tanke på stadens nattliv. Vi hade definitivt inga problem med att somna efter att ha varit ute och ätit, valet föll på något så lyxigt som McDonalds...

Vissa saker kan man bara inte uppskatta för mycket efter en resa...

Det är viktigt att håret ligger rätt när man bor bredvid Stureplan...

Efter att ha skakat liv i grabbarna och ätit en väldigt god frukost (halva nöjet med att resa bort är ju hotellfrukosten...) så begav vi oss ut på stan! Första anhalten var Gamla stan och jag tror att grabbarna var inne minst en gång i varje souvenirbutik vi gick förbi.

Det är bra charmigt med alla dessa smala, små gränder...

Efter att ha käkat lunch på stan så tog vi färjan över till Djurgården. Lille sonen gillade inte riktigt tanken på att nämna Gröna Lund och Djurgården i samma andetag men just idag kunde han stå ut med det...

Första anhalten var Vasamuseet, fascinerande att det är så detaljrikt efter alla dessa år i vatten.

Nästa stopp var Aquaria Vattenmuseum där man kunde träffa på denna filur och några till.

Vid det här laget protestrade kameran med att säga att minnet var fullt varvid jag kom ihåg att kamerans minneskort satt kvar i datorn där hemma så resten av inlägget får bli fotofritt!

Därefter var det dags för Gröna Lund!
Grabbarna ville att jag skulle gå Lustiga huset med dem men de sprang ifrån mig redan i trappan. Sedan blev det en tur i Blå tåget, ni hör vilken nivå det var på attraktionerna... Några rundor i Lustiga huset, lite luftgevärsskjutande och chokladhjulsspelande senare var grabbarna tydligen rätt trötta (Stadsluften? Brist på sömn? Jag menar, de blev ju trots allt väckta redan vid halv nio... Att de gått omkring hela dagen?) och ville inget hellre än att gå tillbaks till hotellet och slappa resten av kvällen.

På söndagen blev det mer traskande på stan, prat om ditt och datt, mer tittande i småaffärerna i Gamla stan, lunch, besök på Livrustkammaren och Museum Tre Kronor, snack om högvakten. Lyckades också skaffa mig några skavsår, konstigt att man alltid får med sig något hem som man egentligen inte behöver. Dessutom hann vi med lite gott fika innan det var dags att dra sig ner till Centralstation för färd hemåt. Helgen fick höga betyg av både mig och grabbarna så det är inte omöjligt att vi gör om det nästa år!

Väl hemma strax efter nio på kvällen så tog det nog bara en kvart innan grabbarna gav upp och slocknade. Det måste nästan ha med stadsluften att göra... ;-)