sprit på dagis?

Samordnaren på min förskola sa att chefen hade pratat om att handsprit var bra för att stoppa sjukdomar som annars lätt går runt och runt. Hallå? Knappast något märkligt! Eftersom jag jobbar i kök så är handhygienen bland det viktigaste och jag spritar händerna titt som tätt.  Lite senare så läste jag ett urdrag av undersökningen som smittskyddinstitutet tydligen har gjort. Själva tanken var inte att personalen skulle bli duktigare på att tvätta händerna och så utan det viktigaste var att barnen skulle göra det. Efter varje tvätt av händerna ska alltså lilla Fia lära sig att man måste sprita händerna för annars blir man sjuk? Vilka signaler skickar detta till riktigt små barn? Ska vi skapa små bacillneurotiker redan på förskolan? Och när vårt allt renare leverna troligtvis har ett finger med i spelet när allergier blir allt vanligare så kan man ju undra om detta påfund inte är att göra sig en ren björntjänst ?   Vad är det då som var så  väldigt lyckat med utgången av den här undersökningen? Jo, antalet sjukdagar för småttingarnas föräldrar sjunker vilket sparar en hel del pengar i sjukersättning. Frågan är det är värt det?

Läs mera här...  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3537334.ab











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0