Tumboliv, andra året på Hallingsfall...

Återigen var lyckan fullkomlig! Ännu en gång skulle jag till Hallingsfall, mitt favoritställe.
Lite smått nervös var jag allt  när jag ställde in väskorna i blå rummet (skulle några gamla kompisar dyka upp, vilken häst skulle jag få?), så jag skyndade mig att få iväg föräldrarna som i år förstod vinken... Årets kärlek hette Orkan, en mörkbrun korsning halvblod/nordsvensk på ca 160 cm med världens lenaste och slappaste mule! Sitt namn till trots så var inte Orkan den allra snabbaste häst jag suttit på, inte heller den piggaste men vi kämpade på under våra tio dagar . Vi klarade tom av terrängbanan på godkänd tid vilket enligt min ridlärare Sofia var en bedrift! Snällare häst att pyssla med fanns inte och jag fick faktiskt med mig ett "bäst skötta häst"-diplom hem. Andra saker jag minns från det här året var Sofias ledarhäst, en fd travare med det fantasifulla namnet Travar´n. Travarn´n var en riktigt smart häst och vi fick efter varje uteritt byta ord för trav och galopp för annars for han iväg och lämnade oss andra till vårt öde.  Han hade även memorerat ridvägarna mycket noga och kunde mitt under en galopp svänga av på någon liten stig innan någon hade hunnit fatta vad som hände. Så märkliga ledarhästar är inget nytt påfund... 
Detta året var vi inte ute på någon nattritt (året innan blev vi väckta vid tolvtiden och fick ge oss ut på rundan som går "bakom" Hallingsfall, spännande med åska vid horisonten) istället fick vi bege oss ut på en morgonritt till Tumbo där vi fick prova deras terrängbana.
På den här tiden var det tradition att åka till Tumbo och möta  tumbobarnen i brännboll så det gjorde vi naturligtvis i år också. Där sprang vi omkring i hagen bredvid paddocken, självklart med några hästar som sällskap och om jag inte minns fel så dök George upp och härmade "Apan"...
Hästarna som fanns på Hallingsfall det här året var; Orkan, Zolei, Travar´n, Pondus, Miola, Ronja, Caaba, Gimmic, Robella, Pelle(Yes, just den Pelle ifrån sången),Tornado(även han en liten slöing), Catenka, Lampos, Hebe, Peija, Pontus, Pius, Molly, Pirat, Zingo(som fick tillbringa rätt mycket tid på Hallingsfall eftersom han rymde ur hagen på Tumbo), Picasso, Petronella, Roseye samt hennes föl för året; Pepita.
Detta året gick Sofia och Soile in stenhårt för att lära lägerbarnen vilken färg på vattenhinken hästarna föredrar. Och vattenkriget var igång...
Och inget läger utan spökrunda, halmgubbe i Krokis lada, mystiska ljud från skogen, spökryttare dök upp, kall spagetti kastades och fantasin skenade...
Jag får inte glömma bort buset! Buset mellan ledarna på Hallingsfall och Tumbo! Detta året innebar det en öppnad surströmmingsburk (med Georges goda minne) som gömts inne på ledarnas rum, det luktade i hela huset. Samt alla träns som en morgon var fint upphängda i trädet bredvid pumpen. Något som man naturligtvis fortsatte med när man gick från lägerbarn till ledare...
Hallingsfall hade allt det där ett läger skulle ha och lite till och trots alla år som jag senare tillbringade på Tumbo så är det ändå Hallingsfall som ligger närmast hjärtat.

Kommentarer
Postat av: Sophie

åh va roligt o läsa om Hallingsfall/Tumbo. Var på läger under Hallingsfalls sista sommar och året därpå åkte jag till Tumbo istället. HAde Petronella båda gångerna, min ögonsten, o lyckades även provrida syrran Pepita. Brings back memories =D

2008-12-29 @ 18:59:32
Postat av: Anna

Visst kommer det fram många minnen... Ett av åren jag jobbade på Tumbo så gav fröken Petronella mig en spricka i en tå under en uteritt... :-)

2008-12-29 @ 22:21:25
Postat av: Sandra

Sökte på google efter hallingsfall o hittade din sida! Kul att läsa om fler som håller Hallingsfall kärast i sitt hjärta...Jag var där flera år i rad o hade Max, Hebe, Petronella x 2 o Athos. Kommer alltid minnas de underbara sommrarna på världens bästa ridläger:)

2009-03-27 @ 21:17:09
URL: http://www.nogg.se/zazzah
Postat av: M

Vad kul att läsa om Hallingsfall. Jag var nog där samma år som du. Jag känner igen alla hästar och alltihop. Jag brukade åka på läger 2. Tror vi var där 4 eller 5 år på raken.

2009-04-27 @ 23:23:21
Postat av: jennica

hej hej:D

jag känner igen alla namnen på hästarna! jag flyttade till hallingsfall -01 tror jag med min familj och flyttade därifrån 6 år senare. en härlig plats. hade egna hästar och naturen var helt suverän! mitt rum blev det blå rummet och syskonen fick resten, röda,gula, och gröna rummet. :D roligt att komma dit och se allt klotter och skylten; klotterförbud, den som inte repsekterar detta får ridförbud! fick en massa bilder som hamnat kvar från den tiden! wow!! önskar jag hade fötts 20 år tidigare så jag med fick vara med :D hallingsfall kommer alltid vara med i mitt minne som ens uverän plats för en flicka! hade alltid något att göra där! somrarna var suveräna men vintrarna var ännu bättre med alla backar (ej upptagna av andra barn) och all denna snö som kom :D

2009-09-30 @ 15:43:49
Postat av: Madeleine

Hej! Jattekul att lasa om Hallingsfall!

Jag sokte pa eniro.se och hamnade har.

Jag var pa Tumbo 5 ar i rad men onskade att jag varit pa Hallingsfall atminstone ett ar for att se hur det var dar... Jag horde sa mycket om det.

Dessvarre sa var mitt forsta ar pa ridlager 1998, det ar som var sista pa Hallingsfall tror jag?

Men jag minns for alltid mina underbara tider pa Tumbo och jag kanner igen nagra av hastarna du namnde med...

Peija, Pius, Petronella och Zingo :)

Min kompis hade Zingo pa Tumbo 1998.

Vilka ar var du pa Hallingsfall?

Tack for blogginlagget :)

Mvh Madeleine

2010-02-07 @ 22:06:02
URL: http://gurneemadde.blogg.se/
Postat av: Helen

Åh vad kul att hitta din blogg och läsa att du varit på Hallingsfall! Jag var också på Hallingsfall när jag var liten! 1984, 85 och 86 om jag inte minns fel... Jag har så många roliga minnen därifrån! Första året hade jag en liten söt islandshäst som hette Adina, andra året en skimmel som hette Frost (tror jag) och tredje året fick jag en fjording som hette Sonja! :) Jättemysiga hästar allihop och verkligen ett minne för livet! <3

2010-07-02 @ 01:34:24
Postat av: Reneé

Åh minnena strömmar... jag var på Hallingsfall år 84, 85 och 87 tror jag. Hade hästarna Pim, Peija och Picasso. Nu sitter man här i 40-årsåldern och längtar tillbaka :-) Inte blev mina barn några hästbarn inte...

2011-05-06 @ 08:05:34
Postat av: Ingela

Hejsan!!! Ramlade in här när jag sökte på Hallingsfall. Var där 89 tror jag o hade Miola så helt otroligt att hon fortfarande 2008 var lägerhäst :)

2012-03-09 @ 22:59:33
Postat av: Hanna

Gud vad härligt att läsa alla gamla minnen från Tumbo och Hallingsfall...har själv både varit på läger och jobbat där :) hade precis pratat med mina barn om alla gamla spökhistorier som gick om Hallingsfall och så gick jag in och sökte på det och hittade det här! :) Peija som flera av er skrev om hyrde jag ett år..:) underbara minnen från somrar på Tumbo och Hallingsfall.

2012-08-17 @ 22:19:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0