14...

 
Jag är inget jättestort fan av knäck men efter att ha fått tipset om att ha i lite polkagriskross istället för mandel så blev jag lite sugen på att göra en omgång! Till slut blev det några med mandel och några med polkagrisar, både tradionellt och nytänkande på en och samma gång. Och smaken? Jotack, de är goda både två men polkagrisknäcken drar nog det längsta strået i alla fall!
 
 
 
Jag utgick från ett vanligt standardrecept;
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 dl sirap
 
½dl hackad mandel
½ dl krossade polkagrisar
 
Detta fick koka ihop tills smeten klarade av kulprovet (detta på grund av att jag råkade bada min digitala kökstemometer vid diskandet efter saltlakritskolakokandet, har man en fungerande termometer kan man tänka sig att smeten ska nå upp till sådär en 125 om man är ute efter en lite mjukare knäck). Sedan delade jag upp smeten i två kastruller, där en fick sällskap av hackad mandel och den andra av krossade polkagrisar, efter det så var det bara att skeda på... 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0