2013

Året som gått...

Året började på minussidan. Rejält på minussidan. Framför allt var det energinivån och glädjen som låg på ett kraftigt minus. Dåligt samvete vad jag än gjorde och ett inombords som knöt ihop sig inför minsta lilla uppgift. Det var många funderingar kring nutid och framtid, vad göra och vad inte göra? Så småningom började en plan att utkristallisera sig och tur var väl det för så som jag mådde då var inget bra sätt att må om man vill hamna någon annanstans än rakt in i väggen. Har ju varit där tidigare och nu, nästan ett år senare, så kan jag ju se att jag var rätt nära den där väggen igen. Hur som helst, två saker var det som årets plan handlade om, dels att ta ett år från studierna (vilket gick sådär med tanke på att jag läst lite annat under tiden, det är kul att lära sig saker!) för att komma ifrån en stor del av den inre stressen och dels att förändra den rent kroppsliga situationen. Som tur var behövdes en vikarie på mitt sommarjobb och vips så var den frågan om sysselsättning löst. En egenremiss skickades till obesitaskliniken och ”vips” så var resan mot en gastric bypass startad.

Och så har året rullat på! Jag har haft förmånen att ha ett omväxlande jobb med härliga ungdomar tillsammans med fantastiska kollegor som jag kommer att sakna den dagen jag stänger den dörren för sista gången. Visst har det varit både uppåt och neråt men det har hela tiden varit fokus på vägen framåt, en mycket trevlig egenskap på ett arbete!

Av naturliga skäl har det varit stort fokus på mat under året, först låg det på att gå ner i vikt för att operationen skulle ha så goda förutsättningar som möjligt, sedan låg det på vad man faktiskt kunde äta, eller inte äta, efter operationen. Nu handlar det mera om att man äter det man mår bra av, ibland slarvar man och det fungerar till viss del men kroppen är ganska snabb på att säga till om vad som är okej och inte okej numera. Den stora skillnaden som ändå är en följd av viktminskningen är väl att träningen numera är en rutin istället för en önskedröm. Minst fyra dagar i veckan sker någon typ av träning och jäklar vad skönt det är att ha kommit igång med det igen!

Vad mer har hänt under året? Jo, den store sonen har gått och blivit verkligen stor och börjat på gymnasiet! Han går en variant av bygg och anläggning och slutmålet är att bli grävmaskinist som morfar (ja, morfarn är rätt så stolt över barnbarnets yrkesval), det verkar även gå rätt så bra för den store sonen i skolan och det känns skönt att han har kunnat hitta sin grej. Den lille sonen har gått och blivit större också, numera är han längre än mamman vilket han tycker är rätt skoj att retas med. Han vet inte vad han ska välja inför gymnasiet men förutsättningarna inför valet är betydligt bättre nu än vad de var för ett år sedan och det är helt fantastiskt, vilken skillnad det är när en elev får bra förutsättningar för att lära sig saker!

Det känns som ett år när mycket har vänt till det positiva, ett vägskäl utan dess lika helt enkelt och jag vandrar gärna vidare på den här vägen vi har slagit in på. Det nya året kommer att bjuda på nya utmaningar både för mig och för grabbarna men det känns även som att vi alla tre är starkare och kommer att kunna ta oss an det nya på bra sätt!

Och slutligen, ett stort tack till er som funnits med på resan under året, ni som stöttat när det behövts och knuffat på när det behövts. Ni betyder mer än ni tror, i mina ögon är ni är guld värda och jag är tacksam över att ha er vid min sida!

 

 

 

           

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0