9...

Idag bjuder jag på min absoluta favoritkaka sedan barnsben! Den dubbla mandelkakan! Den består av två mandelmarängkakor som man sätter samman med smörkräm, de påminner lite om makroner (speciellt om man råkar glömma att sätta på ugnen så att kakorna får står en stund på plåten innan  den kommer in i ugnen). 
 
4 äggvitor (vispas till hårt skum)
2 hg mald mandel
5 dl (3 hg) florsocker (siktas för att slippa hårda klumpar)
 
Med hjälp av teskedar formar man små klumpar av smeten på en plåt, kakorna flyter ut en del så man får tänka på att göra smetklumparna rätt så små. På en sats ska man få ut ca 25 färdiga, dubbla kakor så man kan sikta på att det ska bli två plåtar med 4*6 smetklumpar på. När man har kladdat klart så ska kakorna gräddas i 175 grader i ca 10 minuter.
 
När kakorna svalnat så sätts de ihop med smörkrämen som man passat på att göra under tiden;
1 hg smör, rumstempererat
1½ dl florsocker (sikta!)
1 tsk vaniljsocker 
 
 
 
Supergott!
 

Kommentarer
Postat av: Åsa Persson

Herregud, de där såg helt underbara ut! Spara en sådan och ta med hit när du kommer så att jag får smaka! De verkar visserligen vara lite för avancerade att göra med tanke på hur klantig jag är i köket, men är de så goda som de ser ut så måste jag nästan göra ett försök!

Svar: De är jätteenkla att göra faktiskt, inga krångligheter alls förutom att man behöver en mandelkvarn... Jag tar med så du får smaka när jag kommer och hälsar på dig och djuren nästa gång!
Anna

2013-12-09 @ 10:16:17
URL: http://minalivstankar.blogg.se/
Postat av: Åsa Persson

Gör det! Mums!
Funkar det att mala i en elektrisk "hackare" eller att dunka sönder mandlarna ordentligt med en hammare?

Svar: Inte en aning, tror inte det blir riktigt samma sak, kanske den elektriska "hackaren" är den som kommer närmast i resultat om man ändå vill försöka! :-)
Anna

2013-12-09 @ 13:28:46
URL: http://minalivstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0