tips till nyårssupén, vaniljpannacotta med syrlig hallonsås...

Igår hade vi vi julfest på jobbet med julbord, julklappsspel, lussetåg och allt sånt där som hör till. Mätta och belåtna tror jag alla blev, jag blev det definitivt. Men jag måste bara tipsa om en sak, jag gjorde vaniljpannacotta till efterrättsbordet. De blev görgoa (läs på jäkligt bred östgötska) och gick åt som smör i solsken, ett klart tips till nyårssupén!!! 
 
Ca 6 st (jag gjorde i små pappersglöggmuggar och då blev det 10 st)
 
3 dl vispgrädde
0,75 dl strösocker
0,5 tsk vaniljpulver (finns numera på burk bland baksakerna i butiken))
1 tsk vaniljsocker
1 tsk gelatinpulver (och 1 msk vatten)
2,5 dl turkisk yoghurt
 
250 g frysta hallon
Ca 2 msk strösocker
Ca 1 msk pressad citronsaft
Färska hallon
 
Blanda gelatinpulvret och vattnet och låt det stå och dra medans du kokar upp vispgrädde, socker, vaniljpulver och vaniljsocker. Dra av grytan från spisen när grädden kokat upp och rör sedan i gelatinpulvret och efter det den turkiska yoghurten. Vispa runt tills det har blandats noga. Häll sedan upp i portionsformar och ställ dem kallt. Åtminstone 4 timmar ska de stå har jag läst någonstans, mina stod över natten och det gick bra.
Nu återstår att göra en hallonsås, värm upp frysta hallon tillsammans med lite strösocker och lite citronsaft, här får smaken avgöra hur mycket man tar men personligen gillar jag att det blir en lite syrlig touch till pannacottan. Låt såsen svalna en liten stund innan ni skedar över lite i varje pannacottaglas/skål, avsluta med ett färskt hallon som garnering.
 
Någon bild kan jag inte bjuda på eftersom de tog slut på direkten och det är väl kanske tur, annars hade ni dreglat ner hela tangentbordet... 
:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0