saffranskladdkaka med vit choklad

Igår bakades det alltså kladdkaka och eftersom jag numera har liiite svårt för chokladsmak så ville jag testa något nytt. Detta nya blev en saffranskladdkaka vars recept jag gått och tryckt på i över ett år men nu blev det alltså provbakat.

 (bilden är inte min, kakan försvann fortare än kvickt så jag har lånat den här bilden från Femme.se)

Grabbarna här hemma kastade sig över kakan och inte en smula fanns kvar efter fikat, det måste vara ett gott betyg om något! Och den var god! Mäktig som de flesta kladdkakor men riktig god så därför vill jag lämna ut receptet så att fler kan provsmaka.

Detta behövs;

125 g smör

100 g vit choklad

1 påse saffran

2½ dl strösocker

5 msk vaniljsocker

2 dl vetemjöl

1 dl riven mandelmassa

1 krm salt

3 ägg

Smält smöret i en gryta, bryt chokladen i mindre bitar och låt den smälta i smöret sedan ska saffranet ner i smör/chokladblandningen och gotta till sig . Alla torra ingredienser blandas i en skål, häll sedan i smör/choklad/saffran-röran och blanda. Sist rör man ner äggen i smeten. Smeten ska sedan ner i en smord och bröad form. Jag valde att dela upp smeten och göra två kakor i pajengångsformar (ca 16-16 cm i diameter) annars är en vanlig springform lagom. I mitt fall med två mindre formar så fick de stå i ugnen i ca 180 grader i ca 20 minuter, har man en vanlig form tar det nog en halvtimma innan kakan är klar. Den ska vara lite kladdig/lös när man tar ut den, den stelnar till lite mer när den kallnar. Den är godast kall och serveras med fördel med en liten klick grädde.

Perfekt till adventsfikat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0