banankaka...

Efter en intensiv jobbvecka trodde jag att jag bara skulle sitta och glo rakt in i en vägg hela helgen men förutom något så ovanligt som en sovmorgon till halv elva igår så har jag faktiskt haft en massa energi till, eller snarare lust till, att få saker gjorda här hemma. Här har putsats fönster, biblioteket fick besök, veckomatsedeln planerades, söndagsmiddagen förbereddes, balkongen är höststädad samt fröknäcke och banankaka bakades. För att ni inte ska kräkas på all denna präktighet så kan jag meddela att lördagskvällen tillbringades i ryggläge i soffan med en cider och en pytteliten skål med ostbågar inom bekvämt räckhåll samt med en liten Elvis kurrandes på axeln. Slappt så det förslår! 
 
Men för att komma till inläggets ämne, banankaka. Jag bakade ju en sådan igår och jäklar vad god den blev (jajjemän, jag kan äta banankaka också men inte så stor bit)! Många olika recept har jag provat men nu har jag hittat ett som absolut kommer att hamna i min receptbok och naturligtvis så vore det rätt sjäviskt att inte dela med sig av detta så här kommer det, banankakereceptet;
 
100 g maragarin
3 dl strösocker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
½ dl kaffe
2 mogna bananer
 
Smält margarinet
Vispa ihop strösocker och ägg till en fluffig smet. Mosa bananerna, rör ner ingefära, kanel och kaffe i bananmoset. Rör ner vetemjöl, bakpulver och bikarbonat i äggsmetet. blanda ihop äggsmet och banansmet och rör slutkigen ner det smälta margarinet. Häll i smord och bröad form, in i ugnen på 175 grader i 60 minuter. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0