minnen...

Häromdagen, i en diskussion med ungdomarna på jobbet, så dök det upp en fråga. ”Vad skulle du ta med dig ut om det började brinna hemma?”. Efter en liten snabb fundering svarade jag att det viktigaste för mig efter de levande varelser som finns i hemmet i så fall skulle vara fotoalbumen. Allt annat är materiella saker som i stor utsträckning skulle kunna ersättas men just fotoalbumen innehåller så mycket minnen.

Den här lilla funderingen bet sig fast och jag tänkte allt mer kring det här. Vilka saker i mitt hem står för något riktigt viktigt för mig? Hitintills har jag kommit på fyra saker som ger mig en rejäl skjuts ner längs minnenas allé. Det första är mammas gamla receptbok som hon fick av mig i födelsedagspresent någon gång för väldigt länge sedan (naturligtvis stod det på insidan av pärmen, "julen 1979, julklapp från Anna"), i den kan man hitta recept som Farmor Evas brunbärssaft och Mormor Selmas mjuka pepparkaka. En annan grej är att foto på mamma där min brorson sitter i hennes knä, för det var sådan som mamma var. Sedan har jag ett par figurer som skickar mig ner till köket på Björkliden 6, det vill säga hem till mormor och morfar. De här figurerna stod på spishyllan i mormors kök och så fort jag ser dem tänker jag på mormors skratt, björnlimmet och pippiboken i kökslådan och skåpet där det ALLTID fanns en godispåse av något slag. Förresten, 5 saker får det bli istället, den femte saken är en liten burk i plast där mamma hade lite olika smycken, även där de flesta i plast. Den burken stod alltid på mammas nattduksbord och vilken lycka det var när man fick plocka upp dessa smycken och prova dem… 

Så de saker jag tycker är viktiga för mig har verkligen inget ekonomiskt värde, de är småsaker som lätt skulle hamna i papperskorgen på en loppis men så mycket jag skulle sakna dem om de försvann!

Vilka små saker är viktiga för dig?

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Åsa

När det gäller foton så tycker jag att du ska scanna in dem i datorn och förvara dem på nätet, så att du har en extra back up. Har du ingen scanner så finns det en här hemma! :-)

Jag tänkte faktiskt på samma fråga igår, eftersom jag gick och la mig medan det fortfarande var lite glöd i öppna spisen. Jag kom fram till att, förutom Smoothie, så finns det inget oersättligt här hemma. Givetvis gillar jag många av mina prylar, men mina favoritfoton finns på nätet, och annat kan ersättas.

Svar: Jo, det vore ju smart att scanna in dem men kanske framför allt att förvara alla foton på nätet. Scanner har jag så att det är bara att börja. Men visst är det en ganska skön tanke, att de materiella sakerna inte har så stor betydelse. Kanske är det för att de är just ersättningsbara men främst tror jag det handlar om vad man värdesätter i livet.
Anna

2013-10-01 @ 13:58:38
URL: http://minalivstankar.blogg.se/
Postat av: Hannah

Alla foton, helt klart. Men skulle det verkligen börja brinna tar jag nog externa hårddisken först, för där finns alla och de går ju att framkalla igen.

Sedan farmors armband och klocka. Jag har på fullaste allvar drömt mardrömmar om att jag har tappat bort dem.

Svar: En extern hårddisk är ju helt klart lite smidigare att få med sig, borde nog införskaffa en. Inte bara för att enkelt få med mig alla foton ut utan för att minska förlusten vid en eventuell datorkrasch! :-) Men visst är det få och små ting som verkligen är viktiga när man tänker efter?
Anna

2013-10-07 @ 17:32:42
URL: http://hannahpanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0