gofika på jobbet

Ibland har vi väldigt goda anledningar till att bjuda på gofika på jobbet, igår inföll en sådan god anledning (kan det finnas en bättre anledning än en födelsedag?) och önskemålet föll på en chokladcheesecake!
 
 
Eftersom det skulle fikas på fredag förmiddag så stod det bakning på torsdagens att-göra-lista och med tanke på hur god den var kan jag rekommendera den till alla chokladälskare där ute! Man skulle kunna säga att om man inte gillar choklad så är det inte troligt att just den här tårtan trillar in på topp 10- listan men så kan det ju vara här i livet, man gillar ju inte allt direkt. Jag smakade en pytteliten bit och tyckte faktiskt att den var riktigt god och då har jag ju ändå lite svårt för choklad nu för tiden..
 
Botten;
200 g digestivekex
200 g Maryland chocolate chip cookies 
125 g smör
2 msk kakao
Krossa kexen och kakor fint (en mixer funkar bra till detta) och häll sedan ner det smälta smöret och kakaon bland smulorna. Tryck ut smeten i en rund form med löstagbar kant och grädda  botten (175 grader, 7 minuter, mitten av ugnen).
 
Cheesecakesmet;
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
400 g Philadelphiaost
2,5 dl kesella 
3 ägg
200 g mörk choklad
Vispa ihop philadelphiaost, kesella, socker och vaniljsocker. Efter det ska ett ägg i taget röras ner i smeten. Sist av allt ska chokladen smältas i vatten bad och när den har smält ska den också vispas ner i smeten. Bred ut smeten över kexbotten, nu ska hela kakan gräddas i ca 45 minuter, 130 grader ska ugnen stå på nu. När kakan är klar måste den stå kallt åtminstone en timma före servering. Man kan dekorera kakan genom att sikta lite kakao över men jag valde att köpa chokladrosor och lite färska hallon istället. Lite vispad grädde i en skål bredvid fungerar bra till kakan också.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa Persson

Jag har funderat på det där som ungdomarna sagt om att du borde ge ut en kokbok för dummies. Jag tycker seriöst att du ska kolla upp om något förlag skulle vara intresserat! Lite suuuperenkla recept, gärna utan "konstiga" ingredienser och gärna lite ekonomiskt, både vardagsrätter och bjudrätter, mat och bakverk. Jag lovar att köpa kokboken, och då kanske jag kan bjuda på något annat än köpepizza nästa gång du kommer!

Svar: Det kanske är värt att kolla upp om det skulle finnas någon slags efterfrågan, kokböcker finns det ju gott om annars! :-)
Anna

2014-02-15 @ 10:36:40
URL: http://minalivstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0