och så var det här med plus då

Nu går det ju inte för sig att slänga sig med termer som plus och minus och sedan bara ge ut minussidan så här kommer plussidan också!

+

 

Går ner i vikt – Ja, det var väl ändå målet med det hela liksom!

 

Bli mindre – Lite samma sak här, klart man blir mindre också när vikten minskar men det är ändå lite skillnad, det ena märker man av på vågen och det andra i helt andra sammanhang men positivt är det!

 

Friskare – Har väl inte direkt med själva operationen att göra utan snarare en del andra system i kroppen som för tillfället gillar läget som följer av operationen och därför boostar imunförsvaret. Inte en sjukdag det senaste året!

 

Bättre kondition – Återigen, har ju inte med själva operationen att göra men är definitivt en följd av allt motionerande som underlättats rejält av nämnda operation.

 

Piggare – Lite typ samma som bättre kondition.

 

Mindre ont i kroppen – Tja, prova att bära runt på en 50-kilosvikt så får vi se vad som börjar protestera först. Sedan lägger vi av oss samma 50-kilosvikt och känner skillnaden, en helt okej känsla skulle jag vilja påstå!

 

Orkar röra på mig mer – En mycket trevlig följd måste jag säga, att orka gå en runda utan att det känns som om hjärtat ska hoppa ur halsen och som att lungorna försöker vrida sig kring sin egen axel för att få fatt på lite syre. Allt är liksom en hel del lättare nu.

 

Handla nya kläder – Det finns ju massor att välja på! Jo, det är faktiskt kul även om jag inte är helt säker på vad jag gillar i klädväg, jag får väl testa runt lite (lite tonårsidentitetsletandekänlsa över det hela faktiskt) och se vart jag hamnar. Jag har dock tagit ett stort steg på vägen, sist jag var inne i en klädbutik (typ alldeles normal medelsvenssonsk klädbutik som Kappahl) så gick jag faktiskt inte ens i närheten av Generous-avdelningen, det är lite av både ett framsteg och en milstolpe!

 

Uppskattar god mat på ett annat sätt – En av de stora frågorna före operationen gäller ju faktiskt om man kan äta och njuta av mat efteråt. Och ja, det kan man. Att man kan, verkligen! Tror faktiskt att jag njuter mer av god mat nu än före operationen. Grejen är ju den att man bara tar det som man tycker är allra godast, dessutom tar man god tid på sig att äta det man har på tallriken och för mig som tidigare varit en stressätare av rang har det höjt själva matupplevelsen rejält!

 

Diabetesen är uppskjuten på obestämbar framtid – Inget negativt med det inte!

 

Handdukarna når helt plötsligt runt kroppen – Ja, numera kan jag faktiskt svepa in mig i en handduk igen! Tragiskt nog gick det inte ens att fästa ett badlakan runt samma kropp för ett år sedan, så det är en positiv upplevelse.

 

Det är mycket enklare att måla tånaglarna – Tja, man kan ju säga så pass att försök måla tånaglarna när du nätt och jämt når ner till dem. Gör sedan om det hela men skillnaden är nu att du med lätthet når samma tår som i första exemplet. Kan du tänka dig skillnaden? Den är enorm kan jag annars säga! I sommar kommer mina tånaglar få byta färg titt som tätt!

 

Jag kan springa igen – Ett fantastisk plus i min värld! Jag löser det ena världsproblemet efter det andra när jag är ute och springer, tyvärr minns jag inte ett skvatt av dem när jag är tillbaka efter rundorna men jag är väldigt säker på att det är en skitbra stressventil för mig!

 

Sömnen förbättras – Skillnaden är milsvid! Men bara tanken på all vikt som tryckte mot lungorna och inte lät dem göra det de är bäst på. Och kroppen som aldrig riktigt kunde koppla av eftersom det gjorde lite ont här och var även under natten. Och den egna stressen och oron över vikten. Det är lite ledsamt egentligen, att inse vilken misshandel jag utsatte mig själv för med all denna övervikt.

 

Självklart finns det många mer plus (säkert ett och annat minus till också) och det kan hända att listorna uppdateras med tiden men den stora grejen är väl att det är så många små saker som gör tillvaron så mycket trevligare, bättre eller lättare. Listan kan ju göras hur lång som helst om man tänker på hur mycket enklare det är att till exempel ta upp ett tappat papper, eller hur mycket trevligare det är att dammsuga lägenheten utan att bli genomsvettig för att inte tala om att byta däck på bilen. Det hela kan nog enklast sammanfattas med att för mig har operationen gett en helt annan livskvalitet och jag är evigt tacksam för att jag fick den här andra chansen till att leva! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0