plus och minus

Med en gastric bypass följer naturligtvis både bra och dåliga saker och jag har försökt sammanställa en plus- och minuslista över hur JAG har blivit påverkad av att ha genomgått den här operationen. Vi börjar med minuslistan för den blev trots allt kortast!

-

Att inte hinna med i tanken - Detta kan ju tyckas vara lite larvigt, lite I-landproblemaktigt sådär men det är en av de saker som jag tycker är svårast att förstå sig på. Visst kan jag se i spegeln att det har hänt massor och när jag tittar på min före- och framtillnubild så ser jag att det är en stoor skillnad. Men likväl är det skitsvårt att få in det rent mentalt. Jag tar fram för stora storlekar när jag ska prova kläder, känner mig fortfarande störst i rummet osv. Jag försöker jobba på detta men det får väl lov att ta lite tid.

 

Andras attityd - Till operationen i stort, har fått flera märkliga reaktioner när jag sagt att jag opererat mig, det är liksom som att orden fastnar hos en del och att de inte vet vad de ska säga. eleer vad de ska tycka. Det är i och för sig mer deras problem än mitt men ändå lite störande.

 

Att tappa hår - Jag började tappa hår ungefär två månader efter operationen, anledningen till att man gör det är väl att själva operationen i sig är ett rätt stort ingrepp på kroppen men även att man faktiskt ligger väldigt lågt när det gäller energiintag. Vilken av anledningarna som är mest rätt är svårt att säga, det är ändå trist att se hur håret faller i stora tovor vid hårtvätt. Eller borstning. Eller bara av sig självt. Men det går över. Strax före jul började jag se små fjun runt hårfästet och det fastnade mindre hår i borsten så nu är det på g igen!

 

Dumping - Att må illa av det man äter är inte så kul men det är ju också en av anledningarna till att man inte återgår till väldigt felaktiga matvanor så det får lov att vara lite okej också. Jag tycker att jag känner av rätt fort om det håller på att gå åt det hållet så att jag undgå att bli riktigt dålig.

 

Att garderoben bli tommare och tommare - Det är dyrt att byta ut garderoben! Och nu finns inte ett endaste plagg kvar sedan starten förra året och på slutet har rensningar fått ske med kortare intervaller. på ett sätt kul men lite stressande för plånboken!

 

Att handla nya kläder - Jo men faktiskt, jag vet ju knappt vilken stil jag har, vad gillar jag egentligen?

 

Den ”nya”, lite skrynkligare hudkostymen - Det är inte bara huvudet som inte riktigt hänger med i viktminskningen om man säger så. Nu har jag väl ändå tur och har inga extrema hudveck som hänger och slänger, det känns lite som om att man har en skugga bakom sig när man ligger raklång i sängen. Man liksom flyter ut lite...

 

”nu ska du väl ändå inte gå ner mer?” - Bara för att jag har gått ner en stor siffra så betyder det väl inte att jag inte behöver gå ner mer. Det handlar väl mer om skillnaden mellan start och mål än om själva sträckan i det här fallet.


Kommentarer
Postat av: Åsa Persson

Bra tankar, känner igen mig i det mesta (även om jag ju förmodligen aldrig har upplevt en riktig dumping).
Det där med huden är nästan lite komiskt! Jag har inte märkt av det så mycket, mer än på brösten, men där märks det å andra sidan rejält. Som mammografiläkaren sa: "Jag ser ju att du har fött och ammat flera barn"...

Svar: Ja, det kanske har lite samma effekt på vissa delar... :-)
Anna

2014-02-26 @ 08:28:57
URL: http://minalivstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0