snö och kyla

Ja, så kom den då till slut, den där vintern. Fast jag tycker att det kändes lite märkligt att plocka ner alla julsaker samtidigt som stora snöflingor gjorde hela tillvaron vit. Men nu är det gjort, eller nästan i alla fall. När jag kom hem efter jobbet idag upptäckte jag att jag glömt plocka ner dörrkransen men det är ju inte riktigt samma sak som att glömma någon av tomtarna och upptäcka det lagom till midsommar...
 
Eftersom det ändå var några minusgrader så bestämde jag mig för att ta en långpromenad i snöandet igår. Första halvtimman tyckte Lilla Bus att det var jättekul, sedan följde en period på 5 minuter kul * ½ minut jäklasnöklumpundertassen, sista halvtimman var det mer jämnt fördelat och antalet gånger som jag var nära att snubbla över en liten cocker spanieltant ska vi inte prata om. Man skulle kunna säga att hon är väldigt snabb i skiftet mellan "snö-det roligaste som finns" och "fasen-den jäkla snöklumpen måste bort. NU!".
 
Det var inte lika roligt att vakna tidigt imorse och inse att det var dags att bege sig mot jobbet. Termometern visade på -16 grader. Lååångt ifrån den milda vintern jag vant mig vid. Uppenbarligen var det långt ifrån den milda vintern som bilen vant sig vid också. Det tog mig 10 minuter att få bort snö och is, ytterligare 10 minuter att ta sig in i bilen bara för att upptäcka att den där reservstartmotorn jag har till låns tills imorgonn inte bara är svårtflirtad när den är varm. Samma sak gäller tydligen vid lite mer rejäl kyla också och det innebar att batteriet snart tröttnade på tillvaron också. Sedan tog det ytterligare 10 minuter tills jag och lille sonen gav upp våra försök att knuffa ut bilen så jag kunde få starthjälp av backen ner från parkeringen (enda tillfället då det är positivt med en eländigt lång och brant backe upp till parkeringen), snö med is under är faktiskt ingen ypperlig förutsättning för bilknuffande. Där gav jag upp försöken att ta mig till jobbet för egen maskin och ringde till pappa som kunde ställa upp med lite skjuts till jobbet.
Det må vara kallt ute och det är inte speciellt upplyftande att frysa men visst är det vackert när rimfrosten glimmar i träden och dimman stiger ifrån ån, lite plåster på såren med så fin omgivning på väg till jobbet!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0