östgötsk walkabout

Efter att ha jobbat min första trenättershelg och insett att det inte gick så himla bra att träna under sagda helg på grund av lättare sömnbrist var jag lite rastlös och i ett läge där jag kände att jag var tvungen att kompensera lite för den nästan helt träningsfria helgen. Så jag ringde pappa och hörde efter vad han skulle hitta på dagen efter (idag) och till min glädje skulle han upp till stugan så jag frågade lite fint om jag kunde få åka med hem under eftermiddagen och, jodå, det kunde jag få. Efter det fixade jag till lite matsäck så att det inte skulle finnas alltför många hinder innan det var dags att ge sig iväg.
Så imorse, efter en stadig havregrynsgrötsfrukost och ett par koppar kaffe gav jag mig iväg!
 
Jag valde att följa pilen mot Blåvik... :)
 
Bitvis går stigen längs med Svartån.
 
Så mycket längs med att med lite högre vattenstånd skulle det snarare handla om att vada...
 
Östgötaleden går omväxlande längs med stigar i skogen.
 
På små vägar förbi steniga hagar...
 
Vy över Svartån mot Laxberg, ingen vidare aktivitet just för tillfället men det lär väl ändra på sig om värmen håller i sig!
 
Jakten på de orangea prickarna fortsatte...
 
Längs med små skogsvägar...
 
Uppför steniga stigar...
 
Nerför steniga stigar...
 
Inte mycket till liv ute i skogen så här års, det var den här rackaren och så ett antal citronfjärilar. Citronfjärilarna var inte alls lika sugna på att sitta still och bli fotograferade.
 
Eh, ja, här har pappa varit i farten...
 
Mer vatten att gå förbi...
 
Härlig utsikt...
 
Här har jag gått förbi hur många gånger som helst utan att se den här hyllan som går rakt in i berget...
 
Snart framme. Nu började det bli lite segt i benen. Ha ha vem försöker jag lura, här kände jag att sista kilometern skulle bli skitjobbig och det blev ett antal småstopp framöver för att fotografera små blommor och annat pluttigt.
 
 
2 ½ mil och nästan 5 timmar senare var jag så framme vid stugan, så skönt. Och vad gott det kan smaka med lite matsäck och halvljummet termoskaffe!
 
I sommar blir det nog repris på detta, fast med ett eller ett par bad/fikastopp på vägen. Eller så blir det fortsättning på leden upp mot Malexander...
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag vill hänga med!!!

Svar: Vi får boka ett datum framöver! 😃
Anna

2015-04-08 @ 13:08:34
Postat av: Hannah

Ser härligt ut! Jag gjorde något liknande i längd, fast ofrivilligt, för ett tag sedan. Gick till Ramlösa station och när jag kom dit tänkte jag att jag kunde fortsätta till Råå, för det var ju inte så långt kvar. Jo tjena, missbedömde avståndet något. :D

Svar: En perfekt sträcka att gå med omväxlande stigar och små vägar, rekommenderas om man får lust att åka norröver och traska lite, vem behöver fjällvandring liksom... Avståndsbedömning är klurigt, alla vägar man åkt med något typ av fordon känns oftast skapligt korta men slutar för det mesta med en känsla av ärjaginteframmesnart om man går. :D
Anna

2015-04-14 @ 10:51:25
URL: http://hannahpanna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0