hemmapyssel


De senaste dagarna har inneburit ett antal timmar i skogen vilket har resulterat i en del kökspysslande. Det har plockats kantareller som stekts och frysts in i väntan på lämpligt användande. Det har även plockats en hel del blåbär varav en del har frysts in, en del har det kokats sylt av och en del har torkats för så småningom bli en av ingredienserna i en hemmagjord müsli. 

Som pricken över i ringde morfar'n och frågade om det gick för sig att be om lite kakbakning till kommande födelsedag och det gick naturligtvis för sig. Så det slutade med att han kan bjuda på cocoskakor, chokladkakor, kolasnittar och korintkakor på fredag. När jag ändå var i farten blev del ett gäng bullar med blåbär och vaniljkrämsfyllning.
Behöver jag säga att den äldste sonen gladeligen ställde upp som provsmakare av bakverken när han kom hem efter sommarjobbet? 

Jag har fortfarande en skål med blåbär kvar som jag inte riktigt vet vad det ska bli av än. Saft? Vin? Eller bara äta som de är? Blåbär med lite mjölk är inte dumt, eller en smoothie på vattenmelon och blåbär, mums! 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Oj, vad duktig du har varit! Både med att plocka och med att ta vara på det som du har plockat. Mina och Bernts prognoser är att blåbären är mogna om en och en halv vecka här på höglandet, och då ska jag minsann ut! Svampställe har vi inget, men det gråter jag knappast över. :-)

Svar: Blåbär är gott! Vad gäller kantarellerna så har jag redan nått min årsranson och börjat ge bort det jag hittar. Både jag och grabbarna gillar smaken men har väldigt svårt för konsistensen så det går inte åt så mycket. Men jag gillar verkligen att gå i skogen och plocka svamp, det har något meditativt över sig. Dessutom brukar det inte vara så svårt att bli av med det man hittar, en riktig win-win situation kan man säga. :)
Anna

2015-07-22 @ 09:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0