annas ärtbiffar

I förra veckan gick jag förbi frysdiskarna inne på ICA och såg att Findus kommit ut med en (iaf för mig) ny rätt, Green Pea Burger. De såg himla goda ut och i ett anfall av hur-svårt-kan-det-vara gick jag förbi frysdisken och plockade åt mig en påse ärtor.
 
Nu föll det sig så lyckligt att dagens efter hade det beställts stuvade makaroner och kötbullar och då passade det ju himla bra att prova ut ett eget recept på ärtbiffar.
 
Det här är vad jag plockade fram
600 g frysta ärtor
1 citron, bara det rivna skalet
1 röd chili, finhackad
1 ägg
1 dl havregryn
1 dl havrekli
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
 
Och så här gjorde jag
Ärtorna tinades och blev sedan till puré med hjälp av en stavmixer. I ärtpurén blandade jag sedan ner alla andra ingredienser. Sedan formade jag biffar av blandningen och stekte i olivolja på mellanvärme tills de fått fin färg och blivit fasta i formen, smeten är nämligen väldigt lös först (nästan så man undar hur man ska kunna vända på dem när det är dags men det går om man bara väntar en liten stund).
 
 
 
Och till det mest intressanta just nu, hur smakade de?
Jag som är ärtfrälst (som liten skulle mamma och pappa kunnat sätta mig i ett ärtfält på morgonen och hämtat mig på samma ställe på kvällen) gillade dem och kommer definitivt att göra dem fler gånger.

Lille sonen valde att gå all in på de vanliga köttbullarna men den store sonen chockade mig som sagt rejält med att ta för sig av ärtbiffarna och gav sedan omdömet "godare än de ser ut". Mycket bättre kan det knappast bli!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa Persson

Tror du att jag kan byta ut ägget mot något annat eller strunta helt i det? För att få det veganskt alltså.

Svar: Finns säkert något man kan byta ut ägget mot men det borde gå att ha i någon msk vetemjöl istället eller öka lite på havregryn och havrekli. Testa! :)
Anna

2015-05-14 @ 16:00:30
URL: http://minalivstankar.blogg.se/
Postat av: Åsa

Det ska absolut testas! Själv är jag inte jätteförtjust i ärtor, men det kan bero på konsistensen, så det kanske blir bättre om jag mosar dem i biffar.
Maggie har berättat att man kan byta ut ägg mot en mosad banan när man steker pannkakor, men här skulle ju banansmaken ta över lite och förstöra, så det låter smartare med vetemjöl.
Vad åt du till? Någon sås, lingonsylt eller bara som de var?

Svar: Om jag inte minns fel så fanns det kokt blomkål, rårivna morötter och mungbönsgroddar på tallriken. Ingen sås och ingen lingonsylt men där gör man ju som man vill. Jag har ju nästan aldrig någon sylt till mat över huvud taget, det är bara till pannkaka och fattiga riddare som jag vill ha sylt. :)
Anna

2015-05-15 @ 07:39:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0