en helg i hälsans tecken

Förra året vann jag Hälsovinsten i samband med att jag sprang Blodomloppet i Linköping. Det var en tävling i samarbete med tidningen Hälsa och själva vinsten bestod av ett diplom, en årsprenumeration nämnda tidning samt en maxiweekend på hälsohemmet Masesgården.
 
Och nu var en helg inbokad för en liten tripp upp mot Dalarna. Masesgården ligger ungefär en mil utanför Leksand med gångavstånd till Siljan om man skulle vara väldigt sugen på ett kallt bad...
Själva gården bestod av ett antal mindre hus som stod lite huller om buller, hur mysigt som helst!
 
 
 
 
Rummet låg på ovanvåningen i huvudbyggnaden och det var inte helt utan att jag fick lite lägerkänsla med knarrande trappor, matsal och små utrymmen här och där.
 
Här är utsikten från rummet.
 
 
En av grejerna med Masesgården är att de enbart serverar vegetarisk kost. När jag berättade det för pappa före avresan fick han något bekymrat i blicken och undrade lite smått "Men vad ska du äta då?". Nu var just det inga som helst problem, maten var god och vid varje måltid fanns det en rejäl buffé av godsaker att välja på!
 
 
Varje helg eller vecka på Masesgården erbjuder ett tema och helgens tema var kom-i-form. Det innebar att det erbjöds olika typer av träningsformer tex vattenjympa, yoga, soma move mm. Man kunde även gå på olika föreläsningar som hade med kost och hälsa att göra. Dagsschemat var alltså fullspäckat om man skulle hinna med att närvara på allt, man hann i stort sett bara upp på rummet korta stunder för att vila lite kort eller byta om till nästa aktivitet (vilket naturligtvis bara förstärkte min inneboende lägerkänsla :)).
Den lilla tid som fanns över kunde man sitta och prata en stund eller kanske gå och bubbla lite i bubbelpoolen. Om man orkade vill säga, det tar tydligen på krafterna att vara på hälsohem så man var skapligt trött på kvällarna och det var definitivt inga problem att somna när man väl lagt huvudet på kudden!
 
 
Dagen för hemresa sammanföll med vårmarknaden i Rättvik så det fick bli en sväng dit också innan bilen vände hemåt.
 
 
Sammantaget var det en väldigt uppskattad helg, det blev lite som en omstart av kroppen som verkade uppskatta den vegetariska kosten minst lika mycket som smaklökarna så det kommer jag definitivt fortsätta med! Jag tror inte att det blir en helt ut vegetarisk kost men huvuddelen kommer att vara det iaf. Men en och annan väl utvald köttbit kommer det allt att bli i fortsättningen också.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0